Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van RenJinOz - WaarBenJij.nu Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van RenJinOz - WaarBenJij.nu

Whitsundays

06 Mei 2014 | Australië, Airlie Beach

Sydney, 05:15, tijd om op te staan.... Kanonnen wat vroeg! Met de airport shuttle naar Sydney Domestic voor de vlucht naar Proserpine om 07:30 met Tigerair. Vlucht van ongeveer 2,5 uur welke ons richting de volgende bestemming brengt, Airlie Beach. s'Morgens aangekomen op het vliegveld van Proserpine, de deuren van het vliegtuig gaan open en we krijgen een warme klap in het gezicht. Niet slecht 28 graden! Eenmaal aangekomen in het hotel de spullen neergezet en op ons gemakje de boel verkent. Via een wandelpad naar het centrum van Airlie Beach gewandeld om daar een welverdiend koud drankje te nuttigen.

Nu werd het toch tijd om wat dagtripjes te gaan boeken. Bij de tourdesk van het hotel door de vele brochures gebladerd, keuze genoeg. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Ocean Rafting, een dag op het Great Barrier Reef en een kayaktocht om schildpadden te spotten. Omdat de zon hier zo heerlijk schijnt leek het ons wijs wat zonnebrand te kopen. Gezien onze blanke huidjes leek een jerrycan van 1 liter met factor 50 voorlopig wel even voldoende!

Ocean Rafting, op aanraden van de locals. Een dag waarbij er gesnorkeld wordt, bushwalk en Whitehaven wordt aangedaan. Klinkt goed?! Dat was het ook! Zoals de naam misschien al doet vermoeden, het is een grote rib boot met een tweetal 350pk buitenboord motoren om over het water te kunnen scheren. Men kende ongeveer twee standen op de boot..... Uit of vol gas! De eerste twee uurtje langs een aantal van de 74 eilandjes gevaren waaruit de Whitsunday eilanden bestaan. Hierna was het tijd om te gaan snorkelen in een baaitje. Snorkel op en gaan. Divers koraal en vissen kunnen spotten, van klein tot groot. Helaas waren de kwallen ook nog aanwezig, jammer want wij hadden gedacht geen stingersuit nodig te hebben. Hierdoor toch een aantal keer door een kwal gestoken. Gelukkig ebt het pijnlijke gevoel redelijk snel weg. Na een uurtje snorkelen gingen we verder naar de bushwalk welke ons naar de Lookout zou brengen voor Whitehaven. Ondanks de warmte was het goed te doen, en het uitzicht..... Ongelofelijk! Wat een prachtig wit strand aan de azuurblauwe wateren. Laat de foto's maar voor zichzelf spreken want met woorden is het amper te beschrijven. Helaas moesten we ook weer afscheid nemen van dit uitzicht, echter we mochten gewoon er over heen wandelen! Want daar lag de boot klaar, deze zou ons naar Whitehaven varen om daar de rest van de middag lekker te kunnen nagenieten en om te lunchen. Einde van de middag voer de boot weer terug naar de haven waarbij ze het toch niet konden laten om nog even met de boot te spelen. Wat een dag!

Reefworld, dat is de naam van het ponton waar de volgende dag heen zijn gevaren met Cruise Whitsundays. De dag stond in het teken van een boottocht via Hamilton Island naar het Great Barrier Reef, ca. drie uur. Door de nogal stevige wind en dus golven was het een behoorlijke "bumpy ride". Aan boord een briefing wat er allemaal te gebeuren stond, zodra de boot aan het ponton lag konden we het water in. Het ponton lag aan het Hardy Reef, er was een lijn uitgezet met ruststations voor het snorkelen, deze ging langs de zijkant van het rif. Daar waar de meeste koralen en vissen te zien waren. Wij hoopten ook op een ontmoeting met een schildpad.... Nadat we alle spullen aan hadden getrokken gingen we het warme water in. Wat een vissen om ons heen in het kristal heldere water! Betoverd door al het leven om ons heen driften we met de stroming mee langs al het moois. Even gehangen aan een rest-station, keken we elkaar aan en zeiden beide hetzelfde! Een en al pracht om ons heen. Om weer snel verder te genieten! En daar, na een tijdje gesnorkeld te hebben, zag ze er een. Jawel, daar was de schildpad waar we op gehoopt hadden. Gefascineerd door het beest bleven we er lekker rond dobberen, zelf had de schildpad er niet zoveel van. Af en toe een oogje open en dan snel weer verder tukken. Na zoveel moois gezien te hebben gingen we weer terug naar de boot voor een welverdiende lunch. Waarna Joey nog een rondje meeging in de semi submersible voor een rondje langs het rif. Achteraf geen groot succes vanwege het slechte zicht hieruit. Maarja wel een praatje gehad over het bestaan en het leven van het rif. Rianne bleef even aan boord en heeft de on-board mogelijkheden nog even bekeken. Er was een onderwater ruimte waarbij je tegen het rif aankeek met veel vis. En aan de andere kant van het ponton zat George, een Queensland Grouper van ca. 3m lang en 250kg zwaar, een vaste bewoner van het rif voor zolang als het ponton er al ligt. Helaas liet hij zich slecht zien aan het oppervlak. Einde van de middag voer ook deze boot weer terug naar de kust.

Seakayaking, dat hebben we ook nog gedaan. Gedurende de morgen konden we met een kayak een turtletour doen. Met z'n tweeën in een kayak, reddingvest aan, kleine instructie en gaan. Daar kwam het eigenlijk op neer. Synchroon paddelen en sturen met de voeten. Ja, daar kwam het aan, op hand,voet en oogcoördinatie. Wij deden het niet slecht! Gedurende de tocht over het redelijk kalme water diverse schildpadden gezien die een luchtje kwamen scheppen. Helaas bleven ze niet lang boven en konden we ze dan ook slecht bewonderen. Halverwege de tour konden we gebruik maken van de morning tea (geen thee te bekennen) maar de toastjes, fruit en het fruitsappen smaakte goed. Nadat alles weer op was kayakten we weer terug naar de haven. Precies goed zo, want we voelden het wel aan de handjes, armen en nek. Ook kwam er alweer een tijd aan onze tijd in Airlie Beach.

De volgende morgen, vandaag dus, ging de wekker weer op tijd. 05:00 pff! We werden met de shuttlebus naar het station gebracht waar we met de trein naar Cairns gaan. Even een nachtje bijtanken en dan gaan we morgen verder richting het regenwoud, Daintree Rainforest!

• 07 Mei 2014 - 18:26

Maruschka:

Wat klinkt het heerlijk allemaal! (Op de kwallenbeten na dan;)) x