Roadtrip met de camper - Reisverslag uit Kakadu, Australië van RenJinOz - WaarBenJij.nu Roadtrip met de camper - Reisverslag uit Kakadu, Australië van RenJinOz - WaarBenJij.nu

Roadtrip met de camper

19 Mei 2014 | Australië, Kakadu

Na aankomt in Darwin, waar het echt heerlijk warm is, hebben we ons laten afgooien bij Wicked campers. Daar stond onze camper al klaar voor ons. Niet helemaal de gene die we eigenlijk bedacht hadden, maar aangezien alles al weg was bij verschillende bedrijven hadden we verder weinig keus. Dus een prachtige (enigszins afgeragde) camper. Volgens de gene bij wie we hem op moesten halen "ment to be" aangezien er aan de achterkant "Get really stonend" op staat, en wij natuurlijk zo veel wiet roken in NL... Hmmm hahah, tuurlijk! Zeker wij twee :-)
Hop de camper in en op zoek naar een info centre en een supermarkt zodat we weten welke kant we op moeten gaan om gelijk alle leuke hotspots te zien. Met genoeg te drinken en eten bij ons. Terug komend van de boodschappen, bon onder de ruitenwisser, zo die hebben we snel te pakken zeg. Komt er tegelijk met ons politie aanrijden en willen aan ons uit leggen dat we de verkeerde kant op staan geparkeerd met de camper, wat? Ja, je mag dus alleen maar met je neus de rijrichting kant op staan. En wat moeten we met de bon, oh hebben jullie al een bon, bale! Maar die moet je gaan betalen. Gelijk maar geregeld, en snel wat info folders ophalen zodat we Darwin uit kunnen.

De eerste dag rijden we richting Lichtfield national park, de eerste stop is bij een krokodillen park. Hier kun je krokodillen bekijken waarmee ze fokken. Maar ook voor onderzoek en om aan de mensen te laten zien en te vertellen. Er zitten dus overal paartjes en hele grote 'vijvers' met alle jongen... Eerst zijn we door het museum gegaan, waar echt heel veel interessante dingen stonden en ook hele ranzige. Er was een stuk over een krokodil die behoorlijk veel menselijke slachtoffers had gemaakt. Uiteindelijk hebben ze die gevangen en dood gemaakt nadat hij een kind had opgegeten. Dit was met foto en al te zien... Daarna hebben we een rondleiding gehad waarbij een verzorger veel vertelde over het gedrag van de krokodillen, dat je echt nergens kunt gaan zwemmen als er een bord staat dat er croc's kunnen zitten. Of als er geen bord staat. Alleen doen als er een bord staat dat het kan!! Oke.. Doen we! Hij vertelde ook nog dat er Salty's (zoutwaterkrokodillen) 400km uit de kust vandaan voorkomen, waar dus vrijwel geen zoutwater meer te vinden is... Ze kunnen dus ook prima overleven in zoetwater. Als laatste kregen we nog de kans om twee krokodillen van anderhalf jaar oud vast te houden, en omdat zij ook al heel goed kunnen bijten was hun bek vast getapet. Maar hij verzekerde ons dat het er gelijk weer af gaat zodra ze terug gaan, prima hoor!
Overigens vroeg ik als laatst nog (eigenlijk wist ik dat natuurlijk al wel...) wat er uiteindelijk met de croc's gebeurd, tja ze zitten er voor het vlees! En ook voor het leer. Er worden tassen e.d. van gemaakt. Dus net zo als bij ons de kalfjes worden gefokt, wordt dat hier met krokodillen gedaan. In het winkeltje daar kon je dus ook vlees kopen.

Verder door gereden naar de camping die we bedacht hadden, het liep al tegen vijven en we wilden graag onze tent die op het dak van de camper zat, met licht opzetten.
Na enig geklooi was dat gelukt... Het ziet er wat maf uit, maar goed het is een slaapplek. Eenmaal donker kwamen alle mozzies (zoals ze hier heel leuk de mosquitos noemen, wij vinden het gewoon hele irritante schijt muggen) We werden gewoon echt aangevallen door ze, ondanks de hele sterke anti muggen spray die we al gekocht hadden in het regenwoud. Dus lange broek aangedaan, schoenen met sokken en een jas, Pfff en dat met 30 graden. Heel snel wat in de pan gegooid en binnen in de camper opgegeten. Super romantisch, haha! Daarna maar in de tent geklommen om er niet meer uit te komen.

De dag erna doorgereden en aangekomen in Litchfield. Daar hebben we een hoop bekeken. Mega hoge termieten heuvels, van zo'n vijftig jaar oud, en gave watervallen. In een aantal kon je zwemmen, en aangezien het zo rond de 34 graden was hebben we daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Vanuit Litchfield zijn we richting Katerine gereden, daar hebben we gedommeld in hotsprings, en de volgende ochtend naar Nitmiluk National Park gereden. Daar kon je een 30 km lange vallei bekijken. Er liep een route omhoog naar een prachtig uitkijkpunt. In eerste instantie wilde we graag een kano toch maken, maar die ging helaas niet door. Er waren Salty's gespot! Erg jammer, want dat had zeker prachtig geweest...
De bomen zaten vol met vleermuizen. Echt niet normaal hoeveel! (Zie de foto's)

Na Katerine zijn we naar Kakadu gereden, aan het begin van het park gestopt om een toegangskaart te kopen. Daar hoorde we gelijk dat alle hotspots waar wij heen wilden, dicht waren... Dat was een beetje een domper. Het is nu het einde van het natte seizoen en daardoor staan veel wegen nog blank. De wegen die je wel kon nemen waren alleen voor 4WD. Dat kan onze camper helaas niet aan ;-)

Wel hebben we een aantal schuilplaatsen bekeken van de aboriginals, duizenden jaren terug. Dat was wel bijzonder om te zien, door alle tekeningen die nog heel goed zichtbaar waren.

Laatste dag zijn we vroeg opgestaan, we wilden graag nog een jumping croc cruise doen op de Adelaide River! Dat was echt heel erg leuk! Er zitten heel veel krokodillen in deze omgeving, dus een aantal kwamen al naar de boot toe gezwommen om een hapje op te halen... De schipper vertelde nog weer eens dat zoutwaterkrokodillen ook prima in zoetwater kunnen overleven, en dat je nooit ergens zomaar kan zwemmen. In Darwin halen ze ieder jaar ronde de 130 krokodillen uit de haven vandaan... En in de afgelopen 6 mnd zijn er twee doden gevallen op de rivier.
Nou is de zee hier toch al niet zo aantrekkelijk aangezien het vol zit met haaien en dodelijke kwallen. En dus ook nog Salty's.